Közműegyeztetés egyszerűen

Ilyen is van?

2017. szeptember 15.

 A mi esetünk - ami kapcsán megismerkedtünk ezzel az új rendszerrel - a következő volt: egyik projektünknél közútcsatlakozási kérelmet kellett benyújtatunk. Röviden, egy családi ház gépkocsi behajtójának létesítéséhez hozzájárulást kellett kérni a helyi önkormányzattól, és ezek mellett el kellett végezni a közműegyeztetéseket, mivel bármiféle építménnyel keresztezni, megközelíteni az adott hálózatokat csak úgy lehet, ha annak állagát és biztonságát nem veszélyeztetjük.

A közműegyeztetés lényege, hogy az összes közműiroda – áram, gáz, víz, csatorna, hírközlés, stb.., melynek van hálózata a területen, megvizsgálja, hogy a tervezett építmény- itt most a behajtó - valamint a területe érinti, vagy nem érinti az ő nyomvonalát, és erről nyilatkozatot ad. Ez pedig azt jelenti, illetve jelentette eddig, hogy ilyenkor terveinkkel az összes közműirodát végig kellett járni, és egyenként leegyeztetni, hogy mi is a helyzet. Ez mindig elég sok időt vett igénybe, a közművek számától és időponti lehetőségektől függően hetekbe is telt, mire mindenhova eljutottunk. Nem beszélve arról, hogy egyes esetekben messze is kellett menni.
 
 
Az új rendszer szerint a közműegyeztetési folyamat online módon történik, mégpedig a következőképpen:
 
-Az e-építési portálon elérhető elektronikus közműnyilvántartó rendszeren keresztül, ügyfélkapus bejelentkezés után indíthatjuk a folyamatot.
-A közművezeték üzemeltetőktől adatszolgáltatást kérhetünk, így letölthető formátumban megkapjuk a pontos térképi adatokat, hogy hol húzódnak a közmű nyomvonalak és ezt rávezethetjük a tervekre, amiket majd fel akarunk tölteni.
Viszont az általános közműtérképen tájékoztató jelleggel megtekinthetjük a közműhálózatokat, tehát adatkérés nélkül is elég jól beazonosíthatóak a vonalak.
-Ha elindítjuk a közműnyilatkozat igénylést, első lépésként alapadatokat kell kitöltenünk, majd az építményünkről szóló adatokat.
 
-Ezután a települést és helyrajzi számot, címet adjuk meg, és az érintett területet bejelöljük térképen.
-Majd a rendszer kiadja a bejelölt területet érintő közművezeték üzemeltetőket, mi pedig pontosan kijelölhetjük, ha egy közmű típuson belül több fajta is van.
-A következő lépésként feltöltjük a mellékleteket- a már elkészített terveinket, műszaki leírásunkat, és adott esetben meghatalmazást, ha az építtető nevében járunk el.
-Ezután pedig a megrendelés gombbal és egy adott összeg befizetésével elvégeztük feladatunkat.
-Ezt követően annyi a dolgunk, hogy várjuk a közművezeték üzemeltetők nyilatkozatait. Az Ügytár fül alatt nézhetjük, hogyan is áll a kérelmünk. Ha esetleg a terveinken valami nem jól szerepel, vagy hiányos, akkor válaszként hiánypótlási kérést kapunk, amit javítanunk és újra fel kell töltenünk.
-Az egyesített közműnyilatkozat érvényességi ideje 6 hónap, ezt elektronikusan hitelesített dokumentum formájában állítja ki a rendszer, a közművezeték üzemeltetők által szolgáltatott adatok alapján.
 
 
 
Az egész folyamat ilyen egyablakos formában azért praktikus, mert az adott kérelem adatait az e-közmű rendszeren belül csak egyszer kell megadni, egy „példányban” csatoljuk be a kapcsolódó dokumentumokat, nem pedig közműirodánként külün-külön, ezekre pedig egy helyen érkezik vissza az összes közmű üzemeltetői észrevétel, majd az egyesített nyilatkozat. Így jóval áttekinthetőbb, hatékonyabb és gyorsabb, mint a régi „gyalogos” módszer, az eltérő ügyintézési időkkel és költségekkel!