E-építési napló

2013. október elsejétől kötelező!

2013. október 28.

Mióta kötelező vezetnem e-építési naplót?

A rendelet többlépcsősen lép hatályba annak megfelelően, hogy milyen típusú ingatlanról van szó, illetve EU támogatásból valósul-e meg. Általános építmények, azaz családi házak esetén 2013. október elsejétől már e-építési naplót kell vezetni. Abban az esetben, ha a kivitelezés még 2013. október elseje előtt kezdődött meg, nem kötelező áttérni az elektronikus naplóra.

Az építési napló vezetésének szabályait a 191/2009 (IX.15.) Korm. rendelet tartalmazza.

Milyen munkálatok esetén kell e-építési naplót vezetnem?

Az e-építési napló nem sokban különbözik alapvetően a hagyományos építési naplótól, ugyanazokban esetekben kell vezetni.

Tehát:

  • építésügyi hatósági engedélyhez kötött munkálatoknál,
  • tudomásulvételi eljáráshoz kötött esetekben,
  • a Közbeszerzési Törvény alá tartozó esetekben.

Ki vezeti az e-építési naplót?

Alapvetően az építési naplót vagy a fővállalkozó, vagy az alvállalkozók vezetik, természetesen van rá lehetőség, hogy amennyiben a kivitelezésnek van felelős műszaki vezetője, akkor ő vezesse. Ugyanakkor cég nevében is csak egy természetes személy vezetheti a naplót, ebben az esetben csatolnunk kell a naplóhoz az erre vonatkozó megbízást.

Az e-főnapló minden esetben kötelező, e-alnaplót csak akkor kell nyitni, ha kivitelezéskor a fővállalkozó mellett alvállalkozók is részt vesznek az építkezésben.

Amennyiben nincs fővállalkozó, például az építtető a különböző munkafázisokra külön-külön bíz meg szakembereket, akkor több főnaplót kell létrehozni az egyes kivitelezőknek.

Mit tartalmaz?

Az e-építési napló minden esetben tartalmazza a kivitelezés tárgyát, az építési-szerelési munkák adatait, az építési munka menetét, megfelelőségét, a teljesítési igazolásokat és a kapcsolódó dokumentumokat.

Fő részei (fő-, alnapló):

  • címoldal
  • nyilvántartásirész-oldalak
  • naplórész
  • összesítő lap

Főbb mellékletek:

  • tervnapló
  • hatósági napló
  • teljesítésigazolási napló
  • elektronikus alvállalkozói nyilvántartás
  • gyűjtőnapló

Ki nézhet bele az építési naplóba?

  • az építésügyi hatóság
  • NAV illetékes szerve
  • helyszíni ellenőrzést végző munkaügyi, munkavédelmi hatóság
  • külön jogszabályban az ellenőrzésre felhatalmazott hatóság
  • az építtetői fedezetkezelő
  • az építtető által betekintésre felhatalmazott
  • az építési beruházásra megvalósításához támogatást nyújtó szervezet

Hogyan kezdjem?

Először is, létre kell hoznunk egy Ügyfélkaput, amit bármely természetes személy igényelhet az okmányirodákban, itt egy személyi igazolványra, egy felhasználónév és egy e-mail cím megadása szükséges. A későbbiekben erre az e-mail címre fog megérkezni a jelszó.

Az e-építési naplót készenlétbe kell helyezni, mielőtt megnyitnánk (építési területet átadnánk). Ez alapvetően az építtető feladata, de ezzel megbízhat más személyt is, pl. a műszaki ellenőrt. A készenlétbe helyezés is elektronikusan történik, a Lechner Lajos Tudásközpontnál kérelmezhetjük.

A naplót az építési terület átadásával egyidejűleg kell megnyitni.

Az első naplóba való belépés alkalmával minden szereplő kap egy külön azonosítót (Napló Ügyfél Jel - NÜJ), ami majd a későbbiekben az építési naplót vezető személyek megkülönböztetésére szolgál.

Módosítás: A 2013.10.14-től a kivitelezési tervdokumentációnak már nem csak az e-építési napló mellékleteként, elektronikus formában kell az építési helyszínen lennie, hanem papír alapon is!

A naplót naponta kell vezetni, folyamatosan frissíteni. Amennyiben valamilyen műszaki okból nem tudunk hálózathoz csatlakozni, offline (internet nélküli kapcsolat – Általános Nyomtatvány Kitöltő program segítségével) módban is kitölthetjük a naplót, de maximum 3 naponként fel kell tölteni az online rendszerbe. A napi bejegyzések, az adott napot követően lezárásra kerülnek.

Mindenkinek, aki szeretne az építési naplóba beírni, rendelkeznie kell egy adott szerepkörrel, ami lehet:

  • építtető
  • építtető meghatalmazottja
  • építési műszaki ellenőr
  • beruházási tanácsadó
  • kivitelező
  • felelős műszaki vezető
  • tervezői művezető
  • hatóság

Mik az építtető feladatai?

Az építési engedélyt követően készenlétbe kell helyeznie az e-építési naplót, majd kiosztani a különböző szerepköröket és átadni az építési munkaterületet a kivitelezőnek.

Hogy is néz ki ez a gyakorlatban?

  1. Ügyfélkapu készítése az okmányirodában – minden résztvevő számára kötelező, e nélkül nem lehet a rendszerbe belépni
  2. www.e-epites.hu oldalon belépés az építési napló alkalmazáshoz - belépés az Ügyfélkapu azonosító, jelszó segítségével
  3. e-építési napló készenlétbe helyezése – kérelem benyújtása, alapadatok megadása
  4. e-főnapló készenlétbe helyezése – az építtető feladata (az építtetőt vonhatják felelősségre elmaradása esetén), kivitelező megnevezése
  5. szerepkörök kiosztása – fővállalkozó adatainak megadása (főnaplóhoz)
  6. e-főnapló megnyitása – a gyakorlatban az építési terület átadását jelenti
  7. felelős műszaki vezető szerepkörének kiadása – csak a főnaplóra vonatkozik
  8. napi jelentésre jogosult szerepkör kiosztása – alapvetően nem kötelező (lehet a felelős műszaki vezető, ha nem a kivitelező vezeti majd a naplót)
  9. e-alnapló készenlétbe helyezése – amennyiben vannak alvállalkozók, azok megnevezése, mit csinálnak, szerepkörök kiosztása (kivitelező csinálja)
  10. e-alnapló megnyitása – építési terület átadása az alvállalkozóknak
  11. felelős műszaki vezető szerepének kiosztása - az e-alnaplóhoz
  12. e-alnaplóban a napi jelentésre jogosult személy szerepkör kiadása – nem kötelező, csak akkor kell, ha nem a kivitelező vezeti az alnaplót
  13. e-napló folyamatos kitöltése
    • szerepkör visszavonása – akitől megvontuk a szerepkört, az már nem írhat az e-naplóba
    • online napi jelentések, eseti bejegyzések
    • mellékletek feltöltése
    • offline napi jelentés, eseti bejegyzések
  14. e-főnapló, e-alnapló lezárása – a lezárást követően már nem lehet beleírni, a főnaplót csak akkor lehet lezárni, ha az alnaplókat már lezárták

További információkat találhattok az e-építési naplóról ITT.