Mióta kötelező vezetnem e-építési naplót?
A rendelet többlépcsősen lép hatályba annak megfelelően, hogy milyen típusú ingatlanról van szó, illetve EU támogatásból valósul-e meg. Általános építmények, azaz családi házak esetén 2013. október elsejétől már e-építési naplót kell vezetni. Abban az esetben, ha a kivitelezés még 2013. október elseje előtt kezdődött meg, nem kötelező áttérni az elektronikus naplóra.
Az építési napló vezetésének szabályait a 191/2009 (IX.15.) Korm. rendelet tartalmazza.
Milyen munkálatok esetén kell e-építési naplót vezetnem?
Az e-építési napló nem sokban különbözik alapvetően a hagyományos építési naplótól, ugyanazokban esetekben kell vezetni.
Tehát:
- építésügyi hatósági engedélyhez kötött munkálatoknál,
- tudomásulvételi eljáráshoz kötött esetekben,
- a Közbeszerzési Törvény alá tartozó esetekben.
Ki vezeti az e-építési naplót?
Alapvetően az építési naplót vagy a fővállalkozó, vagy az alvállalkozók vezetik, természetesen van rá lehetőség, hogy amennyiben a kivitelezésnek van felelős műszaki vezetője, akkor ő vezesse. Ugyanakkor cég nevében is csak egy természetes személy vezetheti a naplót, ebben az esetben csatolnunk kell a naplóhoz az erre vonatkozó megbízást.
Az e-főnapló minden esetben kötelező, e-alnaplót csak akkor kell nyitni, ha kivitelezéskor a fővállalkozó mellett alvállalkozók is részt vesznek az építkezésben.
Amennyiben nincs fővállalkozó, például az építtető a különböző munkafázisokra külön-külön bíz meg szakembereket, akkor több főnaplót kell létrehozni az egyes kivitelezőknek.
Mit tartalmaz?
Az e-építési napló minden esetben tartalmazza a kivitelezés tárgyát, az építési-szerelési munkák adatait, az építési munka menetét, megfelelőségét, a teljesítési igazolásokat és a kapcsolódó dokumentumokat.
Fő részei (fő-, alnapló):
- címoldal
- nyilvántartásirész-oldalak
- naplórész
- összesítő lap
Főbb mellékletek:
- tervnapló
- hatósági napló
- teljesítésigazolási napló
- elektronikus alvállalkozói nyilvántartás
- gyűjtőnapló
Ki nézhet bele az építési naplóba?
- az építésügyi hatóság
- NAV illetékes szerve
- helyszíni ellenőrzést végző munkaügyi, munkavédelmi hatóság
- külön jogszabályban az ellenőrzésre felhatalmazott hatóság
- az építtetői fedezetkezelő
- az építtető által betekintésre felhatalmazott
- az építési beruházásra megvalósításához támogatást nyújtó szervezet
Hogyan kezdjem?
Először is, létre kell hoznunk egy Ügyfélkaput, amit bármely természetes személy igényelhet az okmányirodákban, itt egy személyi igazolványra, egy felhasználónév és egy e-mail cím megadása szükséges. A későbbiekben erre az e-mail címre fog megérkezni a jelszó.
Az e-építési naplót készenlétbe kell helyezni, mielőtt megnyitnánk (építési területet átadnánk). Ez alapvetően az építtető feladata, de ezzel megbízhat más személyt is, pl. a műszaki ellenőrt. A készenlétbe helyezés is elektronikusan történik, a Lechner Lajos Tudásközpontnál kérelmezhetjük.
A naplót az építési terület átadásával egyidejűleg kell megnyitni.
Az első naplóba való belépés alkalmával minden szereplő kap egy külön azonosítót (Napló Ügyfél Jel - NÜJ), ami majd a későbbiekben az építési naplót vezető személyek megkülönböztetésére szolgál.
Módosítás: A 2013.10.14-től a kivitelezési tervdokumentációnak már nem csak az e-építési napló mellékleteként, elektronikus formában kell az építési helyszínen lennie, hanem papír alapon is!
A naplót naponta kell vezetni, folyamatosan frissíteni. Amennyiben valamilyen műszaki okból nem tudunk hálózathoz csatlakozni, offline (internet nélküli kapcsolat – Általános Nyomtatvány Kitöltő program segítségével) módban is kitölthetjük a naplót, de maximum 3 naponként fel kell tölteni az online rendszerbe. A napi bejegyzések, az adott napot követően lezárásra kerülnek.
Mindenkinek, aki szeretne az építési naplóba beírni, rendelkeznie kell egy adott szerepkörrel, ami lehet:
- építtető
- építtető meghatalmazottja
- építési műszaki ellenőr
- beruházási tanácsadó
- kivitelező
- felelős műszaki vezető
- tervezői művezető
- hatóság
Mik az építtető feladatai?
Az építési engedélyt követően készenlétbe kell helyeznie az e-építési naplót, majd kiosztani a különböző szerepköröket és átadni az építési munkaterületet a kivitelezőnek.
Hogy is néz ki ez a gyakorlatban?
- Ügyfélkapu készítése az okmányirodában – minden résztvevő számára kötelező, e nélkül nem lehet a rendszerbe belépni
- www.e-epites.hu oldalon belépés az építési napló alkalmazáshoz - belépés az Ügyfélkapu azonosító, jelszó segítségével
- e-építési napló készenlétbe helyezése – kérelem benyújtása, alapadatok megadása
- e-főnapló készenlétbe helyezése – az építtető feladata (az építtetőt vonhatják felelősségre elmaradása esetén), kivitelező megnevezése
- szerepkörök kiosztása – fővállalkozó adatainak megadása (főnaplóhoz)
- e-főnapló megnyitása – a gyakorlatban az építési terület átadását jelenti
- felelős műszaki vezető szerepkörének kiadása – csak a főnaplóra vonatkozik
- napi jelentésre jogosult szerepkör kiosztása – alapvetően nem kötelező (lehet a felelős műszaki vezető, ha nem a kivitelező vezeti majd a naplót)
- e-alnapló készenlétbe helyezése – amennyiben vannak alvállalkozók, azok megnevezése, mit csinálnak, szerepkörök kiosztása (kivitelező csinálja)
- e-alnapló megnyitása – építési terület átadása az alvállalkozóknak
- felelős műszaki vezető szerepének kiosztása - az e-alnaplóhoz
- e-alnaplóban a napi jelentésre jogosult személy szerepkör kiadása – nem kötelező, csak akkor kell, ha nem a kivitelező vezeti az alnaplót
- e-napló folyamatos kitöltése
- szerepkör visszavonása – akitől megvontuk a szerepkört, az már nem írhat az e-naplóba
- online napi jelentések, eseti bejegyzések
- mellékletek feltöltése
- offline napi jelentés, eseti bejegyzések
- e-főnapló, e-alnapló lezárása – a lezárást követően már nem lehet beleírni, a főnaplót csak akkor lehet lezárni, ha az alnaplókat már lezárták
További információkat találhattok az e-építési naplóról ITT.