Energetikai tanúsítvány 2012

Gyakran ismétlődő kérdések

2012. február 26.

Most kaptunk jogértelmezési segítséget, ez alapján módosítjuk 2 nappal korábban megjelent cikkünket. A hiba miatt elnézést kérünk, pirossal jelöljük a megváltoztatott szövegrészt.

50 m2-nél kisebb lakásokat is kell tanúsítani

Legalább 50 m2 hasznos alapterületű lakások épület eladásakor kötelező a tanúsítás, kell az adásvételi szerződéshez. Ebben az esetben a rendelet egyértelműen az épület alapterületéről beszél, tehát érdektelen a lakás alapterülete ebből a szempontból, az akármilyen pici is, a tanúsítványt el kell készíteni.

Hasznos alapterület: valamennyi épületszint hűtött-fűtött helyiségei alapterületének összege. Az OTÉK szerint a hasznos alapterület az alapterületnek azon része, amelyen a belmagasság legalább 1,90 m. (A fogalom nem vonatkozik a terek használhatóságára.)

A7 50 m2-nél kisebb hasznos alapterületen kívül is létezik még egypár kivétel, melyek esetében nem kell elkészíteni a tanúsítványt, ilyenek pl a műemlékvédelmi vagy ideiglenes épületek. Ezeket most nem részletezzük, de akit épp ez érdekel az keressen minket bizalommal!

Szankciók

Idén még nincsenek szankciók bevezetve arra az esetre, ha valaki nem tanúsíttatja az eladásnál az ingatlant, de az adásvételi szerződéshez az ügyvédi irodák kérik a tanúsítványt. Ha az 50 m2-nél kisebb lakásoknál nem kérték az elmúlt két hónapban, az abból adódhat, hogy ők is máshogy értelmezték a jogszabályokat

Mi a helyzet bérbe adásnál?

Ugyanazokra az épületekre vonatkozik a tanúsítási kötelezettség bérbeadás és eladás esetén. Bérbeadásnál csak akkor kötelező a tanúsítvány elkészítése, hogyha 1 évnél hosszabb időre kötik a felek a bérleti szerződést. A jogszabályok egymáshoz való harmonizációja miatt kialakult azonban az a furcsa helyzet, hogy 2012. június 30-ig el kell készíteni a tanúsítványt egy-egy lakás 1 évnél hosszabb időtartamra való bérbeadásakor, ezt követően azonban egészen 2015. december 31-ig csak akkor lesz kötelező az energetikai tanúsítás, hogyha az egész épületet bérbe adják, vagyis 1-1 lakás bérbeadásakor nem.

Társasház esetén az egész épületet tanúsítsuk vagy külön-külön a lakásokat?

Ha a társasháznak van érvényes energetikai tanúsítványa, akkor az érvényes az összes benne lévő lakásra is. A társasházak együttes tanúsítása azért hasznos, mert a ház egészéről ad információt és egy későbbi felújításhoz támpontot nyújthat. Egy-egy házon belül azonban nagy eltérés lehet az egyes lakások energetikai besorolása között. Az eltérés egyfelől a házon belüli különböző elhelyezkedésből adódik (déli vagy északi oldal, mennyire körbefűtött stb), másfelől pedig abból, hogy a lakásoknak más típusú nyílászárói, gépészeti megoldásai lehetnek. Vagyis eladás esetén sokkal pontosabb információt ad a lakásra vonatkozó tanúsítvány.

A lakóknak azonban mindenképpen célszerű összefogniuk az energetikai tanúsítvány elkészítésekor, több lakás vagy az egész épület tanúsítása arányosan sokkal olcsóbb, mintha mindenki magának intézné a tanúsítást más-más tanúsítóval.

Mi van akkor, ha az eladandó lakás nem felel meg a követelményeknek?

A hazai lakásállomány nagy része nem felel meg a követelményértékeknek, vagyis rosszabb, mint C kategóriás. A tanúsítvány elkészítése kötelező az eladáshoz, de semmilyen szankcióval nem jár, ha az ingatlan nem felel meg a követelményértéknek.

Új építésű ingatlannál eddig is kötelező volt...

Új építésű ingatlannál a használatbavételi engedélyhez kell elkészíteni az energetikai számítást és ebben az esetben meg kell felelni a követelményértékeknek. Egy jó tervezőnek ezzel nem lesz baja, ugyanis a követelményértékek kifejezetten enyhék. Írásunk a követelményértékekről és azok várható változásáról.

Meddig érvényes?

Az energetikai tanúsítvány 10 évig érvényes.

A tanúsítvány elkészítése után újítanám fel a lakást. Érvényes marad a dokumentum?

Az energetikai tanúsítványt akkor kell újra elkészíteni, hogyha az ingatlant el szeretnénk adni vagy bérbe adni és az előző tanúsítás óta megváltozott az irányadó jogszabályban meghatározott követelményérték (7/2006 TNM rendelet). Ez két esetben lehetséges: ha megváltozik az ingatlan funkciója (pl lakóépületből iroda lesz), vagy hogyha megváltozik a tanúsított ingatlan mérete. Vagyis egy egyszerű felújítás alkalmával, ha az nem jár bővítéssel, nem kell újra tanúsítani az ingatlant.

Ki készítheti el a tanúsítványt?

A tanúsítványt a 7/2006 TNM rendelet követelményeinek megfelelően csak az arra jogosult szakértő készítheti el, a szakértők névsorát a mérnöki és építész kamarák honlapján lehet megtalálni.

A tanúsítvány elkészíttetése olcsóbb, hogyha megvannak a tervrajzok

A tanúsítvány elkészítése a meglévő tervek, vagy ha azok nincsenek meg, nem pontosak, akkor az ingatlan felmérése alapján történik. Ismerni kell az épület tájolását, az épületszerkezetek anyagát (rétegrendjét), a külső és egyes belső határolószerkezetek méreteit, a fűtés- és melegvíz készítés módját.

Tájékoztatási célú tanúsítási árainkat,referenciáinkat és a tanúsításra vonatkozó jogszabályokat itt találod, kérj tőlünk pontos árajánlatot, vagy tedd fel nekünk kérdéseidet, ha még mindig nem kaptál mindenre választ!

Kapcsolódó témák
Hogyan fog változni az épületenergetikai szabályozás? Szeminárium 2012 Mivel fűtsünk lakásunkban vagy családi házunkban? Passzívház, alacsony energiaigényű ház, A+ kategóriás ház